۶ اجزای اصلی برنامه ریزی منابع سرمایه‌ای(ERP) چیست؟

برای هر شام شکرگزاری، شما به حداقل اصول اولیه نیاز دارید. شکرگزاری بدون چاشنی، سیب زمینی شیرین، خوراک گوشت، پای کدو تنبل، بوقلمون پ غیره نمی‌تواند وجود داشته باشد. مایه مباهات است که غذاهای اضافی در جشن وجود داشته باشد، اما کمترین مقدار مورد نیاز برای هر وعده شکرگزاری، اجزای اصلی آن است.

نرم افزار منابع سازمانی (ERP) بسیار مشابه است. سیستم ERP شما می‌تواند با ویژگی‌های نوآورانه و بصری تهیه شده باشد، اما اگر یکی از اجزای اصلی را نداشته باشد، به سادگی ارزش لازم را ندارد. بنابراین شما ارزیابی فروشندگان ERP، مطمئن شوید که آن‌ها هر یک از شش اجزای اصلی ERP را داشته باشند. و اگر هر کدام از آنها نباشند، به دنبال یک محصول جایگزین باشید.

 

components

 

این شش اجزای اصلی ERP چیست؟ خوب، ما خوشحالیم که شما پرسیدید:

۱.مدیریت منابع انسانی(Human Resources)

مدیریت کارمندان شما همیشه باید اولویت اول باشد. بدون آن‌ها، شما شرکت ندارید. مولفه HR ERP شما باید بتواند طیف کاملی از مدیریت کارکنان را از طریق در اختیار داشتن سیستم عامل در داخل سیستم و خارج از سیستم داشته باشد و همچنین بتواند مزایا و زمانبندی را مدیریت کند.

بزرگترین ویژگی که از یک مولفه منابع انسانی(HR) نیاز دارید، نرم افزار حقوق و دستمزد است. پرداخت دستمزد و صدور سپرده‌های مستقیم به صورت دستی، بسیار ضروری است و به رغم آن، ارزش زمان شما را ندارد. در عوض، یک جزء منابع انسانی پرداخت خودکار می‌باشد، قابلیت محاسبه مالیات، کسر کسورات و اضافه کردن مزایا باید در این بخش وجود داشته باشد. با ویژگی زمانبندی یکپارچه، حتی پرداخت به کارگران ساعتی شما می‌تواند به صورت خودکار انجام شود، بنابراین نیازی به وارد کردن بارنامه خود به صورت دستی نیست.

۲. مدیریت ارتباط با مشتری(Customer Relationship Management)

مدیریت مشتریان و نیازهای آن‌ها باید دومین اولویت شما باشد، زیرا بدون آن‌ها کسب و کارتان نمی‌تواند زنده بماند، بجز اینکه رشد کند. مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) جزء ERP اسک که شما را قادر می‌سازد تا تمام مشتری‌های خود و داده‌های مربوط به آن‌ها را با استفاده از راه حل ERP خود پیگیری کنید. بینش‌هایی که می‌توانید از CRM به دست آورید، کمک می‌کند تا بازاریابی و فروش خود را بهینه کنید.

یکی از کاربردهای اصلی CRM ردیابی تاریخ خریدار مشتریان شما است. با استفاده از این اطلاعات در دست، می‌توانید خریدهای بیشتری را از طریق فروش متقابل یا فروش بالا پیشنهاد کنید یا سعی کنید آن‌ها را به فروش محصولات / خدمات مربوطه راغب کنید، در غیر این صورت به احتمال زیاد برای خرید آن‌ها. علاوه بر این، می‌توانید از CRM برای ردیابی تاریخچه مکالمه با رهبران استفاده کنید، بدر نتیجه شکت می‌توانیدکه با آنها صحبت کنید، همچنین چه زمانی صحبت کنید و در حول چه موضوعی با آن‌ها صحبت کنید. با استفاده از این داده ها می‌توانید آن‌ها را با مراجعه به سایت‌های مرتبط با بازاریابی، و با اطمینان از اینکه تقاضای فروش هرگز با تقاضای مشابه پیشنهاد نشود، می توانید آنها را از طریق قیف فروش هدایت کنید.

۳. هوش کسب و کار(Business Intelligence)

هوش تجاری (BI) بسیار جدید است. حداقل، زمانی که آن را به اجزای استاندارد ERP می‌آید. اما با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌ها در حال تلاش برای ایجاد فرایندهای تصمیم گیری مبتنی بر داده‌ها هستند، به سرعت تبدیل به یکی از اجزای استاندارد ERP می‌شود. مولفه BI نرم افزار ERP شما داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و بینش‌های عملی در ارتباط با فرآیندهای کسب و کار شما را فراهم می‌کند.

بهترین اجزای سازمانی BI ERP این است که گزارش‌ها را ارائه می‌کند. گزارشدهی یکی از ویژگی‌های مهم در BI است، بنابراین شما می‌توانید داده‌های آن را تجزیه و تحلیل کنید. برخی گزارش‌ها به شکل اعداد در جداول مختلف آمده است. اما بهترین گزارش‌ها بصری هستند، به شما این امکان را می‌دهد که یک روند را در یک نگاه مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که تجسم داده با ویژگی‌های گزارشدهی اجزای سازنده BI امکان پذیر است. در غیر این صورت، این بینش برای رمزگشایی بسیار سخت تر خواهد بود.

۴. مدیریت زنجیره تامین(Supply Chain Management)

ایجاد یک زنجیره تامین کارآمد است که دقیقا آسان نیست، حتی زمانی که استقرار نرم افزار به شما کمک کند. بخش مدیریت زنجیره تامین (SCM) یک سیستم ERP یکی از مهمترین وظایف این است. شما نیاز به بهترین ویژگی‌های SCM دارید تا بتوانید زنجیره عرضه خود را بهینه سازی کنید و با جمع آوری داده‌های زمان واقعی شروع کنید.

داده‌های به موقع اجازه می‌دهد تا زبانه‌های زنجیره تأمین خود را نگه دارید، بنابراین می‌توانید مشکلات را با آن‌ها در میان بگذارید و آن‌ها را رفع کنید، نه اینکه منتظر بمانید تا یک یا چند روز بعد از این واقعیت، اطلاعات را دریافت کنید. این همچنین امکان تجزیه و تحلیل پیش بینی را فراهم می‌کند. جزء SCM با کمک داده‌های زمان واقعی می‌تواند به برنامه ریزی تقاضا کمک کند، بنابراین شما می‌توانید یک برنامه دقیق تولید دقیق را که با تقاضا مطابقت دارد، ایجاد کنید، اما از آن تجاوز نمی‌کند.

۵. سیستم مدیریت موجودی(Inventory Management System)

جزء مدیریت موجودی یکی از اجزای سازنده ERP است. مدیریت موجودی در کنار هم با بخش SCM کار می‌کند، همچنین در سایر فرایندها، مانند فروش و انبارداری تاثیر دارد. هدف اصلی این اجزاء این است که مدیریت انطباق سفارش و انبار کردن انبار را داشته باشیم.

بهترین اجزای مدیریت اجزای همراه با ویژگی‌های ردیابی است که همه آنها، کتابچه کنترل موجودی راهنمای کاربر را حذف می‌کند. این ویژگی‌ها شامل ردیابی شماره سریال چند سطح، ردیابی سطح جدید موجودی و واحدهای مختلف اندازه گیری در هر محصول یا SKU می‌باشد.

۶. مدیریت مالی(Financial Management)

آخرین اما نه کم ارزش‌ترین! مولفه ای که داده ها را از همه اجزای دیگر ERP جمع آوری می‌کند. از آنجاییکه هر فرآیند کسب و کار شامل یک یا چند نوع پول می‌شود، چه اینکه آیا کارمندان شما پرداخت می شوند یا  جابجایی کالاها پرداخت می‌شوند، جزء مدیریت مالی با تمام اجزای دیگر سیستم ERP شما کار می‌کند.

این جزء تمام اطلاعات مالی شما، شامل حساب‌های پرداختنی، حساب‌های دریافتنی، هزینه ها، بودجه‌ها و پیش بینی‌ها را ذخیره و تجزیه و تحلیل می‌کند. این کمک می‌کند بینش‌های خود را در هزینه‌های خود را نشان دهد، بنابراین شما می‌توانید روند سود و زمان‌های غیر عادی هزینه‌های بالا را کشف کنید. سپس شما می‌توانید این داده‌ها را برای استفاده خوب با تغییر هر فرآیند که باعث سود کم و یا هزینه‌های بالا قرار دهید، بنابراین می‌توانید سود خود را حداکثر کنید، در حالی که هزینه‌ها را کاهش دهید.

تحقیقات خود را انجام دهید

مدتها قبل از رسیدن به مرحله پیاده سازی ERP، شما نیاز به تحقیق در مورد اجزای و ویژگی‌های موجود در یک سیستم ERP دارید. اگر چه شما ممکن است نیاز به دیگر اجزای ERP داشته باشید، حداقل باید سیستم شما این شش را داشته باشد. و همانطور که مهم است، اطمینان حاصل کنید که اجزاء ارائه شده دارای ویژگی‌های مورد نیاز کسب و کار شما هستند. بدون انجام تحقیق مناسب، به زودتر از آنچه که می‌خواهید، جستجو برای یک راه جدید ERP را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بیست − 13 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

فهرست