سیستم آموزش الکترونیکی( LMS )
امروز با پیدایش آموزش الکترونیکی یا LMS، تصورات قبلی در زمینه نیاز به امکانات فیزیکی بسیار برای امر آموزش و آموزش در سطح عمومی و آموزش عالی متحول و دگرگون شده است اکنون با به صحنه آمدن مراکز آموزش الکترونیکی، امکان آموزش در هر زمینهای، برای هر فردی و در هر زمان و مکانی به صورت مادامالعمر فراهم است.
در واقع سامانه آموزش الکترونیکی، آموزش و آموزش را به طور خودکار و به طور مستمر پیگیری میکند و تعامل و ارتباط بین مدرس و فراگیر را حفظ مینماید. در برخی از کشورها مانند بریتانیا و اسپانیا تقریبا ۴۰% از شرکتها ، از طریق آموزش الکترونیکی (E-Learning)، به بیش از ۵۰% درصد کارکنان خود، آموزش میدهد.
اگر واژه “الکترونیکی” اصطلاح آموزش الکترونیکی ( LMS ) را مدنظر قرار دهید، در خواهید یافت که آموزش الکترونیکی مشتمل بر تمامی فعالیتهای آموزشی می باشد که توسط افراد و گروهها، بصورت برخط و غیر برخط و از طریق رایانه ها و یا دیگر ابزار الکترونیکی شبکه ای و غیر شبکه ای و بصورت غیر همزمان انجام می پذیرند.
ویژگی های آموزش الکترونیکی
آموزش الکترونیکی ( LMS ) دارای ۲ ویژگی بسیار مهم و منحصر به فرد می باشد:
۱-انعطاف پذیری در دسترسی به اطلاعات و منابع
۲-دسترسی الکترونیکی به مجموعه ای از منابع فرا رسانه ای و چند رسانه ای
چالش ها و موانع آموزش الکترونیکی در مدارس
مهمترین چالشهایی که بر سر راه آموزش الکترونیکی( LMS ) وجود دارد عبارتند از:
کمبود زیرساختهای فنی و مخابراتی
نیاز مخاطبان به سواد رایانهای
لزوم تهیه محتوای الکترونیکی
محدود بودن مدرسان راغب به کار در این حیطه
لزوم سرمایهگذاری در زمینه فناوری اطلاعات
نبود نیروی انسانی آموزش دیده و مناسب
نبود ارتباط چهره به چهره بین مدرس و دانشآموز
بومی نبودن محتوای آموزشی
لزوم تایید محتوای دورهها توسط سازمانها و ادارات
وجود نظام آموزشی متمرکز و یکسویه در برنامهریزیهای آموزشی و درسی
نبود شبکهای واحد در سطح کشور، برای حمایت از پشتیبانی