سازمان ها به وضوح متشکل از چیزی بیش از نمودار های سازمانی هستند. موجودیت آنها براساس منابع متعددی همچون منابع انسانی، مالی، مادی و اطلاعاتی و دانش شکل می گیرد. با وجود این مدیریت منابع انسانی برای سازمان ها به مثابه کارکردی حیاتی تلقی می شود. زیرا مولفه اصلی شکل دهنده سازمان های مردمند و مدیریت اثر بخش آنها وظیفه اصلی مدیریت منابع انسانی است. اهمیت عامل انسانی و نقش منحصر به فرد او به منزله یک منبع استراتژیک و طراح و مجری نظام ها و فراگرد های سازمانی جایگاهی بمراتب والاتر از گذشته یافته است تا جایی که در تفکر سازمانی پیشرفته از انسان به مثابه مهمترین منبع و دارایی برای سازمانی یاد می شود.

برنامه های مدیریت منابع انسانی باید براساس اهداف استراتژیک و کلان سازمان طراحی شود. لذا نباید به عنوان یک بخش یا واحد کوچک و مجزا نگریسه شود. بنابراین متخصصان منابع انسانی با درک این وظایف، سازمان خود را به سمت حوزه‎هایی از قبیل توسعه سازمانی، بهره‌بردای درست از کارمندان در راستای دستیابی به اهداف کسب و کار و مدیریت استعدادها سوق می‌دهند.

مدیر منابع انسانی برای دستیابی موفقیت در کل سازمان، باید در تدوین ماموریت ، چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک سازمان شرکت داشته باشد و از آنها حمایت کند. در نهایت، به تعیین معیارهایی برای اندازه‌گیری و نشان دادن میزان موفقیت سازمان در فعالیت‌های مرتبط انجام شده کمک کند.

اهمیت فرایند مدیریت منابع انسانی

به این نتیجه می­‌رسیم که یکی از مهم­ترین اهداف مدیریت منابع انسانی، فراهم کردن منابع و سرمایه انسانی راضی برای همسو شدن با اهداف استراتژیک سازمان می­‌باشد. در واقع نقش مدیریت منابع انسانی در سازمان رهبری و هدایت نیروی انسانی در مسیر رشد و تعالی شرکت است. مدیریت منابع انسانی می‌بایست جایگاه خاصی در شرکت‌ها داشته باشد؛ باید با استفاده ابزارهای ساده و آسان بر رهبری و هدایت تیم خود تمرکز کند و بهتر است بدانیم که مدیریت منابع انسانی نمی‌تواند به صورت تئوریک به نتیجه برسد، بلکه می‌بایست به دنبال دریافت نتایج کوتاه‌مدت، میان­‌مدت و بلندمدت برای سازمان باشد. مدیر منابع انسانی برای دستیابی به موفقیت در کل سازمان باید در تدوین ماموریت، چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک سازمان مشارکت داشته باشد و از آن­ها حمایت کند. و در نهایت، با تعیین معیارهایی برای اندازه‌گیری و نشان دادن میزان موفقیت نیروی انسانی در اجرای برنامه‌های شرکت، به سازمان در دستیابی به اهداف کلیدی خود کمک نماید.

سیستم مدیریت منابع انسانی

امروزه با استفاده از علم فناوری اطلاعات سیستم‌های پیاده سازی شده که امر مدیریت منابع انسانی را برای سازمان‌ها کارآمد تر و تسهیل میکند. به طور کلی سیستم مدیریت منابع انسانی به سیستمی گفته میشود که وجه مشترک بین مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات باشد. مجموعه خبره مفتخر است که به روزترین و کارآمد ترین سیستم مدیریت منابع انسانی مبتنی بر استانداردهای جهانی را به مخاطبان عرضه می نماید. این سامانه به طور کلی تمامی مراحل و وظایف مربوط به مدیریت منابع انسانی را داراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

بیست − 10 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

فهرست