در این مقاله برای شما درباره مدل انگیزش کسب و کار(Business Motivation Model) صحبت خواهیم کرد و نیاز تمامی کسب و کارها را برای استفاده از آن شرح خواهیم داد.
مدل انگیزش کسب و کار (BMM) در معماری سازمانی یک طرح و ساختار برای توسعه، ارتباط و مدیریت برنامههای کاری را به شیوهای سازمان یافته فراهم میکند. به طور خاص، مدل انگیزش کسب و کار همه موارد زیر را انجام میدهد:
-
شناسایی عواملی که باعث انگیزش برنامههای تجاری کسب و کار میشوند.
-
شناسایی و تعریف عناصر طرحهای کسب و کار
-
مشخص کردن ارتباط تماملی این عوامل و عناصر با یکدیگر
مدل انگیزش کسب و کار(Business Motivation Model) چیست؟
دو زمینه اصلی از مدل انگیزش کسب و کار(Business Motivation Model) وجود دارد.
اول: سرانجام و معنی طرحهای تجاری است. سرانجامها چیزهایی هستند که سازمان برای رسیدن به آنها تلاش میکند. مانند: چشم انداز، هدف و مقصود . و معنی چیزهایی هستند که سازمان بدست آوردن آنها تلاش میکند- به عنوان مثال، ماموریت کسب و کار، استراتژیها، تاکتیکها، سیاستهای تجاری و قوانین کسب و کار.
دوم: عوامل تاثیرگذار که عناصر طرحهای کسب و کار را تشکیل میدهند و ارزیابیهایی که در مورد تاثیرات چنین تاثیر گذاران بر روی سرانجام و معنی (مثلا قدرت، ضعف، فرصتها و تهدیدها) صورت میگیرد.
توضیحات بیشتر در مقاله مدل انگیزش کسب و کار(BMM) چیست؟ خدمت شما داده شده بود و میتوانید آن را مطالعه کنید.
سرانجامها، معنی و تأثیرگذاران به یکدیگر مربوط میشوند تا به دو پرسش اساسی زیر پاسخ دهند:
برای بدست آوردن آن چیزی که سازمان میخواهد، چه نیازمندیهای وجود دارد؟
این سوال توسط مشخص کردن عناصر خاص طرحهای کسب و کار پاسخ داده میشود – یعنی مشخص کردن معنی لازم برای دستیابی به سرانجام مطلوب کسب و کار.
چرا هر عنصر طرح کسب و کار وجود دارد؟
این سوال توسط شناسایی سرانجامهای خاصی که هر یک از ابزارها در اختیار دارد، و تأثیرگذارهایی که گزینههای ساخته شده در این زمینه را بر عهده دارند، پاسخ داده میشود. این چیزی است که به معنای انگیزش است.
نتیجه
تمام عناصر مدل انگیزش کسب و کار(Business Motivation Model) از منظر تجاری توسعه مییابند. ایده اصلی این است که قبل از طراحی سیستم یا توسعه فنی، یک مدل کسب و کار برای عناصر طرح کسب و کار ایجاد شود. به این ترتیب، برنامههای کسب و کار میتوانند پایهای برای چنین فعالیتهایی بسازند و راه حلهای سیستم را به طور قاطعانه به هدف کسب و کار خود متصل کنند.