مدل انگیزش کسب و کار(BMM) چیست؟

مدل انگیزش کسب و کار(BMM) اجازه می‌دهد تا یک طرح کسب و کار را به صورت سازماندهی توسعه داده، ارتباط برقرار کرده و مدیریت شود. استراتژی کسب و کار بر اساس چشم انداز، سرانجام، اهداف، مأموریت، استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و تاثیرات داخلی و خارجی طراحی شده است. سپس این تأثیرها برای ارزیابی تاثیر بالقوه ای که ممکن است در کسب و کار داشته باشند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

مدل سازی استراتژی کسب و کار با مدل انگیزش کسب و کار(BMM)

مدل انگیزش کسب و کار(BMM) وسیله ضبط عناصر طرح‌های کسب و کار را فراهم می‌کند:

  • سرانجام- آینده‌ای که کسب و کار می خواهد به دست آورد.
  • معنی – روش‌ها و استراتژی که کسب و کار برای رسیدن به این سرانجام به کار می‌رود.
  • تأثیر گذاری – چیزهایی که شکل  داده می‌شوند و بر کسب و کار تاثیر می‌گذارند

سرانجام، معنی و تأثیرگذاری(یک مدل کسب و کار) برای پاسخ به دو پرسش اساسی زیر به یکدیگر مرتبط است:

برای دستیابی به مقصود سازمان به چه چیزهایی نیاز است؟

این سوال توسط مشخص کردن عناصر خاص طرح‌های کسب و کار پاسخ داده می‌شود – یعنی به معنی لازم برای دستیابی به مقصود مطلوب را نمایان می‌کند.

چرا هر عنصر از طرح کسب و کار وجود دارد؟

این سوال توسط شناسایی سرانجام خاصی که توسط هر یک از ابزارها به دست می‌آید پاسخ داده می‌شود و تأثیرگذارهایی که گزینه‌های انتخاب شده در این زمینه را پایه ریزی می‌کنند. این چیزی است که به معنای “انگیزش” است.

تمام عناصر مدل انگیزش کسب و کار(BMM) از منظر تجاری توسعه می‌یابند. ایده اصلی این است که قبل از طراحی سیستم یا توسعه فنی، یک مدل کسب و کار برای عناصر طرح کسب و کار ایجاد شود. به این ترتیب، استراتژی کسب و کار می‌تواند پایه‌ای برای چنین فعالیت ایفا کند، راه حل‌های سیستم را به طور قاطعانه به هدف کسب و کار خود متصل کند.

سرانجام
  • چشم انداز
    • به عنوان مثال، “پیتزا مورد علاقه شهر”
    • وضعیت آینده کسب و کار
  • هدف
    • به عنوان مثال، “برای تحویل پیتزا در زمان مناسب”
    • آنچه باید برای دستیابی به چشم انداز به طور مداوم برآورده شود
  • مقصود 
    • به عنوان مثال، “تا ۱ ژوئیه ۲۰۰۹، ۹۵٪ تحویل پیتزا در زمان”
    • هدف قابل دستیابی، هدفمند و قابل اندازه گیری است که کسب و کار به دنبال دستیابی به اهداف خود می‌باشد
معنی
  • مأموریت
    • به عنوان مثال، “ارائه پیتزا به مشتریان در سراسر جهان”
    • فعالیت عملیاتی فعلی کسب و کار، چشم انداز واقعی را برآورده می‌کند
  • استراتژی
    • به عنوان مثال، “ارائه پیتزا به محل انتخاب مشتری”
    • اقدام ضروری برای دستیابی به اهداف
  • تاکتیک
    • به عنوان مثال، “استخدام رانندگان خود با وسایل نقلیه مشخص کسب و کار جهت ارائه پیتزا”
    • فعالیت خاصی که استراتژی را اجرا می‌کند
ارزیابی تأثیرگذاری
  • تأثیرگذار – داخلی یا خارجی
    • به عنوان مثال، “گردش راننده”
    • بیانیه بیطرفانه بدون صلاحیت
    • دارای توانایی “تولید اثر بدون اعمال ظاهری نیروی ملموس یا اجرای مستقیم از فرمان، و اغلب بدون تلاش یا قصد عمدی”
  • ارزیابی – قدرت، ضعف، فرصت یا تهدید
    • به عنوان مثال، “جابجایی زیاد رانندگان احتمال تحویل در زمان را کاهش می‌دهد” (در هدف “برای ارائه پیتزا در زمان مناسب”)
    • نشان می‌هد که یک تاثیرگذار بر اشتغال ابزار و / یا دستیابی به پایان دادن با روش‌های خاصی تأثیر می‌گذارد
    • شناسایی تاثیر بالقوه (خطر یا پاداش) یک تاثیرگذار
  • تاثیر بالقوه – خطر یا پاداش
    • به عنوان مثال، “عدم حفظ و یا به اندازه کافی قطار درایور خطر از دست دادن حدود ۱۰٪ مشتریان موجود بدون جایگزینی”
    • مشخص شده توسط ارزیابی تاثیر یک تاثیرگذار بر یک دوره عملی پیشنهادی

 

دستورالعمل‌ها، در قالب سیاست‌های تجاری و قوانین کسب و کار، راهی برای مدل سازی مدیریت تاثیرات بالقوه و تثبیت ساختار کسب و کار یا کنترل یا تأثیر رفتار تجارت را فراهم می‌کنند.

مدل سازی مستقل از انگیزه و استراتژی کسب و کار برای کسب و کار مفید است، اما اگر مدل انگیزش کسب و کار(BMM) برای تعیین تمام فعالیت‌های کسب و کار، از جمله تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها استفاده شود، می‌تواند مزایای بیشتری به دست آورد. پیوندهایی از مدل انگیزه کسب و کار به سایر تکنیک‌های مدل سازی مانند مدل‌های فرایند کسب و کار و مدل‌های UML در ارائه ردیابی بین استراتژی کسب و کار و فرآیندهای و سیستم‌هایی است که این استراتژی را پیاده سازی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست