مدل انگیزش کسب و کار(BMM) چیست؟
مدل انگیزش کسب و کار(BMM) اجازه میدهد تا یک طرح کسب و کار را به صورت سازماندهی توسعه داده، ارتباط برقرار کرده و مدیریت شود. استراتژی کسب و کار بر اساس چشم انداز، سرانجام، اهداف، مأموریت، استراتژیها، تاکتیکها و تاثیرات داخلی و خارجی طراحی شده است. سپس این تأثیرها برای ارزیابی تاثیر بالقوه ای که ممکن است در کسب و کار داشته باشند مورد ارزیابی قرار میگیرد.
مدل سازی استراتژی کسب و کار با مدل انگیزش کسب و کار(BMM)
مدل انگیزش کسب و کار(BMM) وسیله ضبط عناصر طرحهای کسب و کار را فراهم میکند:
- سرانجام- آیندهای که کسب و کار می خواهد به دست آورد.
- معنی – روشها و استراتژی که کسب و کار برای رسیدن به این سرانجام به کار میرود.
- تأثیر گذاری – چیزهایی که شکل داده میشوند و بر کسب و کار تاثیر میگذارند
سرانجام، معنی و تأثیرگذاری(یک مدل کسب و کار) برای پاسخ به دو پرسش اساسی زیر به یکدیگر مرتبط است:
برای دستیابی به مقصود سازمان به چه چیزهایی نیاز است؟
این سوال توسط مشخص کردن عناصر خاص طرحهای کسب و کار پاسخ داده میشود – یعنی به معنی لازم برای دستیابی به مقصود مطلوب را نمایان میکند.
چرا هر عنصر از طرح کسب و کار وجود دارد؟
این سوال توسط شناسایی سرانجام خاصی که توسط هر یک از ابزارها به دست میآید پاسخ داده میشود و تأثیرگذارهایی که گزینههای انتخاب شده در این زمینه را پایه ریزی میکنند. این چیزی است که به معنای “انگیزش” است.
تمام عناصر مدل انگیزش کسب و کار(BMM) از منظر تجاری توسعه مییابند. ایده اصلی این است که قبل از طراحی سیستم یا توسعه فنی، یک مدل کسب و کار برای عناصر طرح کسب و کار ایجاد شود. به این ترتیب، استراتژی کسب و کار میتواند پایهای برای چنین فعالیت ایفا کند، راه حلهای سیستم را به طور قاطعانه به هدف کسب و کار خود متصل کند.
سرانجام
- چشم انداز
- به عنوان مثال، “پیتزا مورد علاقه شهر”
- وضعیت آینده کسب و کار
- هدف
- به عنوان مثال، “برای تحویل پیتزا در زمان مناسب”
- آنچه باید برای دستیابی به چشم انداز به طور مداوم برآورده شود
- مقصود
- به عنوان مثال، “تا ۱ ژوئیه ۲۰۰۹، ۹۵٪ تحویل پیتزا در زمان”
- هدف قابل دستیابی، هدفمند و قابل اندازه گیری است که کسب و کار به دنبال دستیابی به اهداف خود میباشد
معنی
- مأموریت
- به عنوان مثال، “ارائه پیتزا به مشتریان در سراسر جهان”
- فعالیت عملیاتی فعلی کسب و کار، چشم انداز واقعی را برآورده میکند
- استراتژی
- به عنوان مثال، “ارائه پیتزا به محل انتخاب مشتری”
- اقدام ضروری برای دستیابی به اهداف
- تاکتیک
- به عنوان مثال، “استخدام رانندگان خود با وسایل نقلیه مشخص کسب و کار جهت ارائه پیتزا”
- فعالیت خاصی که استراتژی را اجرا میکند
ارزیابی تأثیرگذاری
- تأثیرگذار – داخلی یا خارجی
- به عنوان مثال، “گردش راننده”
- بیانیه بیطرفانه بدون صلاحیت
- دارای توانایی “تولید اثر بدون اعمال ظاهری نیروی ملموس یا اجرای مستقیم از فرمان، و اغلب بدون تلاش یا قصد عمدی”
- ارزیابی – قدرت، ضعف، فرصت یا تهدید
- به عنوان مثال، “جابجایی زیاد رانندگان احتمال تحویل در زمان را کاهش میدهد” (در هدف “برای ارائه پیتزا در زمان مناسب”)
- نشان میهد که یک تاثیرگذار بر اشتغال ابزار و / یا دستیابی به پایان دادن با روشهای خاصی تأثیر میگذارد
- شناسایی تاثیر بالقوه (خطر یا پاداش) یک تاثیرگذار
- تاثیر بالقوه – خطر یا پاداش
- به عنوان مثال، “عدم حفظ و یا به اندازه کافی قطار درایور خطر از دست دادن حدود ۱۰٪ مشتریان موجود بدون جایگزینی”
- مشخص شده توسط ارزیابی تاثیر یک تاثیرگذار بر یک دوره عملی پیشنهادی
دستورالعملها، در قالب سیاستهای تجاری و قوانین کسب و کار، راهی برای مدل سازی مدیریت تاثیرات بالقوه و تثبیت ساختار کسب و کار یا کنترل یا تأثیر رفتار تجارت را فراهم میکنند.
مدل سازی مستقل از انگیزه و استراتژی کسب و کار برای کسب و کار مفید است، اما اگر مدل انگیزش کسب و کار(BMM) برای تعیین تمام فعالیتهای کسب و کار، از جمله تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها استفاده شود، میتواند مزایای بیشتری به دست آورد. پیوندهایی از مدل انگیزه کسب و کار به سایر تکنیکهای مدل سازی مانند مدلهای فرایند کسب و کار و مدلهای UML در ارائه ردیابی بین استراتژی کسب و کار و فرآیندهای و سیستمهایی است که این استراتژی را پیاده سازی میکند.