مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با مسئولان نظام یکی از آفتهای مدیریتی کشور را عدم پیگیری دانست.
“خب مقاومت در عرصهی نظامی یک چیز است، در عرصهی اقتصادی یک چیز دیگر است. در عرصهی اقتصادی مقاومت یعنی همینهایی که ما عرض کردیم، یعنی ساخت اقتصادی داخل را محکم کردن، پایهریزیها را محکم کردن، با مسائل جدّی برخورد کردن، مسائل را پیگیری کردن. یکی از مشکلات کار ما پیگیری نکردن است، مسئله رها میشود. یک موضوعی را خوب شروع میکنیم، یک مقداری حرکت میکنیم بعد یواشیواش رها میشود؛ پیگیری باید کرد. همهی این مسائلی که گفته شد، مصداقهای مقاومت است. ”
امروزه آنچه که برای همه آشکار است، لزوم پیگیری صحیح و کارآمد امور در تمامی فرایندهای کاری یک سازمان است. یک نهاد زمانی به حداکثر کارآمدی خود میرسد که بتواند از طریق یک نقشه راه صحیح امور خود را جلو ببرد. افزایش پیگیری منجر به بالا رفتن آمار فروش و نهایتاً رشد و توسعه کسبوکار میگردد.

پیگیری از منظر مقام معظم رهبری
در بسیاری از کسب و کارها و سازمانها چه دولتی و چه غیر دولتی، بارها مشاهده شده که یک تیم مدیریتی کارآمد با مطالعات گسترده یک فرایندی را شروع کرده که اتمام این فرایند، نتیجهاش چیزی به غیر از پیشرفت آن مجموعه نخواهد بود؛ حال با این وجود اگر پس از مدت زمانی نسبتا طولانی روند پیشرفت این فرایند را بررسی کنیم خواهیم دید که متاسفانه در خیلی از این موارد این فرایندها به دلیل پیگیری نکردن صحیح راکد مانده و نتیجه ی را برای مجموعه در بر نخواهد داشت.
با یکسری بررسی اجمالی میتوان فهمید که این عدم پیگیریها علاوه بر اینکه باعث پیشبرد اهداف مجموعه نمیشود بلکه با توجه به صرف منابع انسانی و مالی بیهوده برای پیشبرد اولیه این فرایندها، باعث پسرفت مجموعه خواهد شد.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی بخصوص در حوزهی IT سیستمهایی روی کار آمده است که مقولهی پیگیری را بسیار سهل کرده که میتواند به صورت هوشمند تمامی امور مربوط به یک نهاد را پیگیری کند. سازمانها و کسب و کارها باید در ابتدا با شناخت کامل مجموعه خود اهداف خود را ترسیم کنند و سپس بهترین راهکار نرمافزاری را برگزینند.
سامانه جامع قو
سیستم مدیرت منابع سازمانی قو برگرفته از ماژولهای متعددی است که تعدادی خاصی از این ماژول ها صرفا برای دنبال کردن بهتر امور پیادهسازی شده است. یک سازمان با استفاده یکپارچه از ماژولهای زیر میتواند در تمامی مسائل اعم از اداری و فروش پیگیریهای لازم را برای بهبود کسب و کار خود انجام دهد.
- هوش تجاری
- چرخه مشتری (CRM)
- مدیریت پروژهها
- هشدارها و آگاهیسازی
- گزارشات