در سیستم‌ها و نرم‌افزارهای حیاتی (mission critical app)    ، اینکه سیستم همیشه و به صورت پایدار در دسترس باشد، اهمیت بسزایی دارد. به این مساله high availability  گفته می‌شود. مثلا این که یک فروشگاه اینترنتی هیچگاه به دلیل مختلف مانند خرابی سخت افزار، مشکلات شبکه ای، خرابکاری ، ویروس‌ها و … خارج از دسترس نباشد، بسیار مهم است؛ چرا که هر ساعت توقف سرویس دهی، یعنی از دست دادن مشتریان و از آن مهمتر اعتماد مشتریان و سرازیر شدن آن به سمت رقبا. بهترین سخت افزارها، امن‌ترین ساختار شبکه و بهترین نرم‌افزارها همواره امکان دارد که دچار مشکل شود. در این صورت باید چه کرد؟ به عنوان مثال آیا نسخه پشتیبان (backup) میتواند مشکل را حل کند ؟ جواب منفی است. گاهی استفاده از نسخه های پیشتیبان ، ساعت ها نیازمند زمان است تا قابل بازیابی باشد ! ما نیازمند مکانیزم‌هایی هستیم که در صورت خرابی، در حداقل زمان و حتی شاید بلافاصله سرویس را برقرار سازند. برخی از مهمترین راه حل‌های ارایه شده برای رفع مشکلات قید شده و فراهم آوردن high availability عبارتند از:

  • برخی از تکنولوژی‌های RAID مانند RAID1 و RAID5 که در صورت خرابی یکی از هارد دیسک‌ها امکان استفاده از اطلاعات را بدون توقف سیستم از سایر دیسک‌ها فراهم می‌آورند.
  • استفاده از تکنولوژی network teaming که امکان استفاده از چندین کارت شبکه را به صورت گروهی و با یک configuration فراهم می‌کند. این مساله علاوه بر افزایش پهنای باند، به در دسترس بودن سرویس نیز کمک می کند. هر کارت شبکه دچار اشکال شود، سایر کارت‌های شبکه به سرویس‌دهی ادامه می‌دهند.
  • استفاده از تکنولوژی clustering که امکان استفاده دو یا چند سرور مختلف را که حتی می تواند در فواصل بسیار دور از هم باشند، جهت یک سرویس مشترک فراهم می‌آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

20 − 4 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

فهرست