IOT EITD

اهمیت اینترنت اشیا

Internet of Things به اختصار IOT و یا همان اینترنت اشیا چیز جدید و نا آشنایی نیست چون اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی طی یک کنفرانس در سال ۱۹۸۹ بود.

در کل، مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می توان به یخچال های هوشمند که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می سازند اشاره نمود. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

اینترنت اشیا فرصت هایی ایجاد می کند برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر، سیستم هایی مانند؛ خودروهای هوشمند، یخچال های هوشمند و خانه های هوشمند که این روزها در مباحث و مجالس مختلفی به آن ها اشاره می شود و لازم است که بدانید همه این دستگاه ها در زیر مجموعه اینترنت اشیا قرار می گیرند.

دو ویژگی اصلی می­‌تواند “اشیاء” مختلف را به عنوان بخشی از “اینترنت اشیاء” قرار دهد. مشخصه هویتی و ارتباط اینترنتی. هر کدام از این اشیاء هوشمند، یک آدرس پروتکل اینترنتی (IP) مختص به خود را خواهند داشت تا ابزاری که به ارسال یا دریافت اطلاعات می‌­پردازد، قابل تشخیص شود. این اشیاء هوشمند، قادر خواهند بود سیستم­‌هایی را تشکیل دهند که توانایی ارتباط با یکدیگر را داشته باشند.

چنین سیستم‌­هایی توانایی­‌های بالقوۀ زیادی در ایجاد تغییرات اساسی در خانه­‌ها، محل­‌های اجتماع، شرکت­‌ها و حتی شهرها و بخش­‌های مختلف اقتصادی در سطوح داخلی و بین‌المللی برای هر کشور دارند. اگرچه، تمامی جزییات در مورد اثرات طبیعی و پیش‌بینی شده در مورد “اینترنت اشیاء”، با عدم قطعیت همراه است، اما تحلیل­‌گران اقتصادی، پیش بینی کرده‌اند که این فناوری، سهم قابل توجهی را در رشد اقتصادی دهه­ آینده خواهد داشت. بخش­‌هایی که در آینده، خواه‌­ناخواه متاثر از این فناوری خواهند بود، عبارت‌اند از: کشاورزی، انرژی، مدیریت دولتی، بهداشت و درمان، تولید و صنعت و حمل و نقل.

این فناوری، در ابرساختارهای بزرگ­تری نیز می­‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به طور خاص در “شهرهای هوشمند” که در آن پیشرفت­‌های شتابانی در زمینه­‌هایی همچون حمل و نقل و سایر خدمات شهری هویدا خواهد بود.
تحلیل­‌گران اقتصادی، پیش بینی کرده‌اند که این فناوری، سهم قابل توجهی را در رشد اقتصادی دهه­ آینده خواهد داشت. بخش­‌هایی که در آینده، خواه‌­ناخواه متاثر از این فناوری خواهند بود، عبارت‌اند از: کشاورزی، انرژی، مدیریت دولتی، بهداشت و درمان، تولید و صنعت و حمل و نقل

شاید وقتی بدانید چه تعداد از اشیاء به اینترنت متصلند و اینکه چه میزان منافع اقتصادی را می توان از آنالیز این جریانهای داده های حاصله استخراج کنیم شگفت زده شوید. نمونه هایی از تاثیری که IoT بر صنایع دارد از این قرارند:
– راهکارهای حمل و نقل هوشمند جریان های ترافیکی را تسریع می کنند، مصرف سوخت را کاهش می دهند، زمان‌بندی تعمیرات خودروها را اولویتبندی نموده و در کاهش تلفات جانی نقش آفرینی دارند.

– شبکه های الکتریکی هوشمند به شکلی کاراتر منابع تجدیدپذیر را به هم متصل نموده، پایایی سیستم را بهبود بخشیده و هزینه های مشتریان را کاهش می دهند.

– سنسورهای مانیتورینگ ماشین آلات به تشخیص – و پیش‌بینی – مسائل قریب الوقوع منتج به نیاز به تعمیر و نگهداری، اتمام قریب الوقوع موجودی انبار، و حتی اولویت‌بندی زمان‌بندی کارکنان بخش تعمیر و نگهداری برای تعمیر تجهیزات و نیازای منطقه ای می پردازند.

– سیستم‌های داده محور در حال تعبیه شده در زیرساخت «شهرهای هوشمند» هستند، که اینکار باعث آسانتر شدن انجام مدیریت ضایعات، اعمال قانون و دیگر برنامه ها به شکلی موثرتر خواهد شد.

حال با توجه به اهمیت روز افزون اینترنت اشیا، مجموعه خبره در زمینه های مختلف تجاری و صنعتی اقدام به ارائه خدمات در این زمینه کرده است. رضایت مشتریان ما در این زمینه نشان دهنده کیفیت کار ما  است.

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

نوزده − 12 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

فهرست