اهمیت فناوری اطلاعات در حوزه‌ی کشاورزی

توسعه کشاورزی از مهمترین اولویت ها در برنامه های توسعه ملی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود. این سیستمها با ایجاد دسترسی به اطلاعات به روز و مطمئن در لحظه های تصمیم گیری، باعث میشوند کشاورز پارامترهای بیشتری را در تصمیم های خود داخل کند. مانند دسترسی به اطلاعات هواشناسی از طریق سیستم پیام کوتاه یا مرورگرهای تلفن همراه و یا از طریق ابرمتن ها در سیستمهای کامپیوتری که باعث میشود کشاورز در فرایندهایی مانند آبیاری، نگهداری محصول و کنترل شرایط محیطی از این اطلاعات استفاده کند.

از جمله فناوریهای پرکاربرد در کشاوزی میتوان به سیستم موقعیت یاب جهانی GPS، سیستم مدیریت اطلاعات MIS، سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، سنجش از راه دور RS و شبکه‌های حسگر بی‌سیم اشاره نمود.در ادامه کاربرد هرکدام از این فناوری ها در بخش کشاورزی بطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است.

سیستم موقعیت یاب جهانی:

کاربرد این سیستم در کلیه مسائل تعیین موقعیت با طیف های متفاوت مورد دقتی نظیر: ژئودزی، تعیین مقدار جابجایی پدیده های زمین شناسی، تعیین مسیرها، عملیات نقاط کنترل عکسی، عملیات هیدروگرافی و غیره به صورتگستردهای متداول شده اند.

سیستم مدیریت اطلاعات:

سیستم اطلاعات مدیریت به آسانی در تحقیقات کشاورزی اطلاعات موجود و در دسترس را برای مراحل محتلف چرخه مدیریت و راهبری تحقیقات کشاورزی و فرایندهای کلی آن از قبیل تنظیم برنامه اولویوت دار مقرر، طرح ریزی و برنامه ریزی، تنظیم و تعیین بودجه، بررسی و نظارت و نهایتاً گزارش دهی را میسر میسازد.

سیستم اطلاعات جغرافیایی:

سیستمی است که با بهره گیری از امکانات و یافته های علمی و پیشرفته علوم نقشه برداری و جغرافیایی، امکان تعیین و سنجش موقعیت مکانی و شناسایی عوارض و پدیده های جغرافیایی و برقراری ارتباط میان آنها را مقدور ساخته و بدین ترتیب نقش مهمی در مدیریت و برنامه ریزی طرحها و پروژههای مرتبط با جغرافیا و زمین خواهد داشت.

سنجش از راه دور:

چندین نوع سیستم دریافت و سنجش دریافت از راه دور وجود دارد که در کشاورزی کاربرد فراوانی دارند اما معروف ترین آنها در کشاورزی دقیق، سیستم سنجش از دور میباشد که از تصاویر رسیده از ماهواره های RS میتوان در تشخیص کمبود مواد مغذی خاك و گیاهان، بیماری، کمبود یا مازاد آب، هجوم و تراکم علفهای هرز، خسارت های طوفان و تگرگ، آسیب علف کشها و غیره استفاده نمود.

شبکه‌های حسگر بی‌سیم:

از مهمترین ویژگی های کشاورزی با کمک سامانه های فناوری اطلاعات، تشخیص پارامترهای موثر بر محصول و کنترل آنهاست. شبکه های حسگر بی سیم جمع آوری این اطلاعات را بسیار سریع تر و راحت تر کرده است.

با توجه به نتایج این مطالعه و پژوهش حاضر و اهمیت بکارگیری و استفاده از فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی در جهت تحقق اهداف میتوان گفت که کاربرد فناوری اطلاعات در کشورهای توسعه یافته موضوعی شناخته شده و کاملاً جا افتاده است. در کشورهای درحال توسعه با توجه به سهم اقتصاد کشاورزی از کل اقتصاد، روز به روز بر اهمیت کاربرد فناوری و سامانه‌های اطلاعات در حوزه‌ی علوم کشاورزی افزورده می‌گردد.

مجموعه خبره در این راستا پروژه‌هایی را برای هوشمند سازی چندین سیلو در استان‌های زنجان و قزوین انجام داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دو × 4 =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

فهرست