تحلیل‌گران کسب و کار کدر بهبود فرآیندها، محصولات، خدمات و نرم افزار از طریق تجزیه و تحلیل داده ها کمک می‌کنند. این کارکنان در راستای کمک به پر کردن خط و شکاف بین فناوری اطلاعات و کسب و کار و بهبود بهره وری تلاش می‌کنند.

یک تحلیلگر کسب و کار چیست؟

تحلیلگران کسب و کار مسئول برطرف کردن شکاف بین فناوری اطلاعات و کسب و کار با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارزیابی فرایندها، تعیین الزامات و ارائه توصیه‌های داده‌ها و گزارش به مدیران و ذینفعان می‌باشند.

موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA)، یک انجمن حرفه‌ای غیر انتفاعی، تحلیل‌گر کسب و کار را “عامل تغییر” در نظر می‌گیرد و “آنالیز کسب و کار” که یک رویکرد انضباطی برای معرفی و مدیریت تغییرات در سازمان‌ها است، با در نظر گرفتن اینکه آن‌ها کسب و کارهای سودآور، دولت‌ها یا غیر سودآور باشند. ”

موقعیت تحلیل‌گر کسب و کار نیاز به مهارت های سخت و  نرم افزاری دارد. تحلیل‌گران کسب و کار باید بدانند که چگونه می‌توانند روند تحلیل داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و گزارش دهند. همچنین بتوانند این اطلاعات را با دیگران به اشتراک بگذارند و آن را در سمت کسب و کار اعمال کنند. همه تحلیلگران کسب و کار نیاز ندارند به اینکه پس زمینه در فناوری اطلاعات داشته باشند تا زمانی که آن‌ها درک کلی از چگونگی رفتار سیستم، محصولات و ابزار کار داشته باشند. اگر چه، بعضی از تحلیل‌گران کسب و کار دارای قدرت بسیاری در فناوری اطلاعات و تجربه کمتری در کسب و کار هستند و علاقمند به انتقال فناوری اطلاعات به این نقش ترکیبی هستند.

مسئولیت های اصلی تحلیلگر کسب و کار

BA ها با رهبران کسب و کار و کاربران ارتباط برقرار می‌کنند تا بدانند که چگونگی انجام تغییرات برای پردازش، محصولات، خدمات، نرم افزار و سخت افزار می‌تواند کارایی و ارزش افزوده را افزایش دهد. آنها باید این ایده‌ها را بیان کنند همچنین آنها را در برابر آنچه که از لحاظ تکنولوژیکی امکان پذیر است و از لحاظ مالی و عملکردی منطقی است، تعادل برقرار می‌کنند. بسته به نقش، شما ممکن است با مجموعه داده‌ها برای بهبود محصولات، سخت افزار، ابزار، نرم افزار، خدمات یا فرآیند کار کنید.

باب گرگوری، پروفسور و مدیر برنامه‌های دانشگاهی برنامه تجزیه و تحلیل کسب و کار و مدیریت مدرک در دانشگاه Bellevue، می‌گوید شناسایی و سپس اولویت بندی نیازهای فنی و کاربردی به فهرست مسئولیت های تحلیلگر کسب و کار است.

گرگوری می‌گوید: «اصلاح الزامات و استفاده از این الزامات برای دریافت فناوری اطلاعات در داخل و درک آنچه که مشتری واقعا می‌خواهد، یکی از بزرگترین مسئولیت‌های BA است.  آنها باید به عنوان صاحب محصول کار کنند، حتی اگر کسب و کار صاحب محصول باشد.»

“[آنها باید بپرسند:] سیستم ها باید چه کار کنند، چگونه این کار را انجام می‌دهند، ما باید از چه شخصی اطلاعات را دریافت کنیم و چگونه ما موافقت همه را قبل از اینکه کار را شروع کنیم بدست بیاریم؟ جفری هاموند، معاون رئيس جمهور و تحلیلگر اصلی Forrester Research، می‌گوید: “زندگی بنیاد در مورد تعیین الزامات و اولویت دادن به الزامات و دریافت بازخورد و تایید در مورد الزامات است.”

نقش تحلیلگر کسب و کار به طور مداوم در حال تحول و تغییر است. به ویژه به این دلیل که شرکت‌ها بیشتر به داده‌ها جهت تکمیل فعالیت‌های تجاری متکی هستند. هر شرکت دارای مسائل مختلفی است که یک تحلیلگر کسب و کار می‌تواند با آن برخورد کند. این مسائل از طرق مختلفی من جمله سیستم های قدیمی، از طریق تغییر فن آوری ها، فرآیندهای شکسته، مشتریان ضعیف و یا رضایت مشتری و یا سازمان‌های بزرگ پیش می‌آیند.

مهارت‌های تحلیلگر کسب و کار

با توجه به IIBA، برخی از مهمترین مهارت‌ها و تجربیات یک تحلیل‌گر کسب و کار عبارتند از:

  • مهارت‌های ارتباطی صوتی و تصویری
  • مهارت‌های بین فردی و مشاوره
  • مهارت‌های تسهیل
  • تفکر تحلیلی و حل مسئله
  • در حال تکمیل جزئیات و توانایی ارائه سطح بالایی از دقت است
  • مهارت‌های سازمانی
  • آگاهی از ساختار کسب و کار
  • تجزیه و تحلیل متقابل مهندسی مورد نیاز
  • هزینه تجزیه و تحلیل
  • سود
  • مدل سازی فرآیندها
  • درک شبکه‌ها، پایگاه‌های داده و سایر تکنولوژی‌ها

حقوق و دستمزد تحلیل‌گر کسب و کار

تحلیل‌گران کسب و کار در صنایع و ادارات مختلف کار می‌کنند. در زیر برخی از رایج‌ترین عناوین شغلی مربوط به تحلیلگران در IT، مطابق با راهنمای حقوق و دستمزد ۲۰۱۸ از Robert Half Technology است. رابرت هالف تکنیک میانگین حقوق و دستمزد را از طریق تجربه، مهارت‌ها، پیچیدگی نقش و نحوه رقابت محل و یا صنعت را استفاده می‌کند.

کارگران ورودی به طور معمول در ۲۵ درصد می افتند، در حالیکه کسانی که در اواسط دوران حرفه ای خود و یا کسانی که در نقش های رقابتی و یا پیچیده تر کار می کنند، معمولا در عرض پنجاه تا پنجاه درصد قرار می گیرند. صدک ۹۵ درصد از تحلیلگران ارشد یا کسانی هستند که در صنایع رقابتی و یا با پیچیدگی های زیادی کار می کنند.

کارکنان تازه وارد به طور معمول در  ۲۵ پایین جا می‌گیرند، در حالی که کسانی که در اواسط دوران حرفه‌ای خود هستند یا کسانی که در نقش‌های رقابتی و یا پیچیده‌تر مشغول کار می‌باشند بین ۵۰ الی ۷۵ درصد قرار می‌گیرند. صدک ۹۵ درصد از تحلیل‌گران ارشد یا کسانی هستند که در صنایع رقابتی و یا با پیچیدگی‌های زیادی کار می‌کنند.

حقوق و دستمزد تحلیل‌گر کسب و کار: توسعه نرم افزار

حقوق و دستمزد تحلیل‌گران کسب و کار: مدیریت داده‌ها / پایگاه داده

حقوق و دستمزد تحلیل‌گر کسب و کار: تضمین کیفیت (QA) و تست

حقوق و دستمزد تحلیل‌گر کسب و کار: توسعه وب

حقوق و دستمزد تحلیلگر کسب و کار: امنیت

حقوق و دستمزد تحلیلگر کسب و کار: خدمات فنی، میز کمک و پشتیبانی فنی

آموزش و تحصیلات نحلیل‌گران کسب و کار

نقش تحلیل‌گر کسب و کار نیاز به ترکیبی از مهارت های IT و کسب و کار برای موفقیت دارد، تحلیلگران کسب و کار باید بدانند چگونه با داده‌ها کار می کنند، در حالیکه تحلیل می‌کنند که چگونه بر کسب و کار تاثیر خواهد گذاشت. و به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار، هنگامی که روند شما را کشف می‌کنید، باید بدانید که چگونه آنها را به کارکنان غیر فنی در سازمان توضیح دهید.

این که آیا شما نیاز دارید که در کسب و کار خود و یا مهارت‌های فناوری اطلاعات خود را بردارید، گزینه‌های زیادی برای پیشرفت تحصیلات خود را شامل می‌شود، از جمله گواهینامه‌ها، اردوهای آموزشی و برنامه‌های کارشناسی ارشد، که در زیر آمده است.

گواهینامه‌ها

اگر چه تجزیه و تحلیل کسب و کار یک رشته نسبتا جدید در IT است، تعداد کمی از سازمان‌ها در حال حاضر گواهینامه‌های خود را برای کمک به افزایش رزومه خود و اثبات شایستگی خود را به عنوان یک تحلیلگر دریافت کرده‌اند. سازمان هایی مانند IIBA، IQBBA، IREB و PMI هر کدام از گواهینامه‌های خود را برای تجزیه و تحلیل کسب و کار ارائه می‌دهند. این شامل:

  • گواهی ورودی IIBA در تجزیه و تحلیل کسب و کار (ECBA)
  • گواهینامه IIBA صلاحیت در تجزیه و تحلیل کسب و کار (CCBA)
  • مدرس حرفه ای مدرک حرفه ای (CBAP)
  • IQBBA خبره تحلیلگر کسب و کار (CFLBA)
  • IREB خبره حرفه ای برای مهندسی الزامات (CPRE)
  • PMI-Professional در تجزیه و تحلیل کسب و کار (PBC) صدور گواهینامه

اردوهای آموزشی

بر خلاف گواهینامه‌هایی که برای اثبات مهارت‌های شما در حال حاضر طراحی شده‌اند، اردوهای آموزشی طراحی شده‌اند تا مهارت‌های جدید و یا مهارت‌های فعلی خود را به شما آموزش دهند. اردوهای آموزشی می‌تواند هر چیزی مانند کارگاه‌های سنتی برگزار کند که در طول چند روز برگزار می‌شود یا دوره های آموزشی کامل و مدرن که هفته‌ها یا ماه‌ها در یک زمان اجرا می‌شوند. مهم نیست که سبک یادگیری مورد علاقه شما چیست، می‌توانید یک اردو آموزشی را با توجه به نیازهای خود پیدا کنید.

دوره‌ها اغلب به صورت شخصی و آنلاین ارائه می‌شوند؛ به طور خلاصه، سازمان شما می‌تواند یک اردو آموزشی را برای شرکت در یک کارگاه آموزشی چهار روزه به ارمغان بیاورد. برخی از اردوهای آموزشی رایگان هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به هزینه اشتراک یا هزینه یک بار که از ۱۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است، بسته به برنامه باشد. همه آنها طراحی شده‌اند تا مهارت‌های عملی و کمک به رزومه و نمونه کارهای خود را ایجاد کنند – برخی حتی از راهنمایی و مربی‌گری حرفه‌ای استفاده می‌کنند.

برنامه های کارشناسی ارشد

اگر شما دانش کامپیوتر یا کسب و کار  دارید، شما ممکن است بخواهید با دیدگاه استاد شدن در تجزیه و تحلیل کسب و کار نگاه کنید. دقیقا نوع تحصیلات شما به انتخاب شما بستگی دارد به اینکه در حوزه BA یا IT  می‌خواهید کار انجام بدهید. اما برنامه‌های زیادی برای ایجاد یک آموزش رسمی تحلیلگر کسب و کار وجود دارد.

ابزار تجزیه و تحلیل کسب و کار و نرم افزار

تحلیل‌گران کسب و کار به طور معمول بر روی نرم افزارهایی مانند مایکروسافت اکسل، مایکروسافت پاورپوینت، مایکروسافت اکسز، SQL، گوگل آنالیز و tableau، تکیه می‌کنند. این ابزار به BA جهت جمع آوری و مرتب سازی داده‌ها، ایجاد نمودارها، نوشتن اسناد و طراحی تجربیات برای توضیح یافته‌ها کمک می‌کند. شما لزوما نیاز به برنامه نویسی و یا مهارت‌های پایگاه داده برای یک موقعیت تحلیلگر کسب و کار ندارید، اما اگر شما قبلا این مهارت‌ها دارید، آنها صدمه نخواهند دید. نوع نرم افزار و ابزار مورد نیاز برای استفاده شما بستگی به نوع شغل شما و آنچه سازمان نیاز دارد.

نقش تحلیل‌گران کسب و کار در توسعه نرم افزار

تجزیه و تحلیل کسب و کار از برنامه‌های داده‌های کاربر در زمان واقعی و برنامه‌های تجزیه و تحلیل استفاده می‌کند تا گرایش‌های کاربر، توابع موفق و اشکالات احتمالی برداشتی کاربر را با برنامه‌ها شناسایی کند. از آنجایی که داده‌ها برای سازمان‌ها ارزش بیشتری دارند، تحلیل‌گران کسب و کار نیز ارزشی بیشتری پیدا می‌کنند.

کلی امو، مدیر بازاریابی محصول و راه حل برای چرخه عمر کاربرد و کیفیت  می‌گوید: “یکی از ارزش‌های کلیدی در مفهوم BA به سمت مالکیت محصول، به عنوان کل خط بین فناوری اطلاعات و دیجیتال و توسعه نرم افزار و تغییرات تجاری است، این نقش بیشتر و بیشتر هیجان انگیز شده است.”

هاموند می‌گوید، با توجه به گسترش لیست مسئولیت‌هایی که در این موقعیت قرار دارند، برخی از سازمان‌ها موقعیت‌های مدیریت محصول ایجاد کرده‌اند که با BAها کار می‌کنند یا گروه‌هایی از BAها به آنها گزارش می‌دهند.

به همین روال، گسترش سریع‌ و سریع‌تر سرعت رشد توسعه نرم افزار، زمان بندی مشارکت BA با یک پروژه توسعه داده شده را تغییر داده است. توسعه‌گر کسب و کار در یک محیط توسعه آبشار کلاسیک است هنگامی که جمع آوری، تجزیه و تحلیل و اولویت بندی نیازهای کاربر، قبل تحویل دادن دادن آن‌ها به توسعه دهندگان و سپس رفتن به یک پروژه توسعه غیرمجاز، بیشتر درگیر می‌شود. در همین حال، BA هایی که بر روی پروژه‌های چابک کار می‌کنند عموما با اجرای پروژه و حتی از طریق انتشار چندگانه ادامه همکاری می‌دهند.

اگر پروژه‌ها به اندازه کافی کوچک باشند، سازمان‌ها اغلب در پروژه‌های مختلف به توسعه‌گران کسب و کار، پروژه اعطا می‌کنند، یا اگر پروژه پیچیده باشد، آنها می‌توانند یک تحلیل‌گر را به واحد پروژه اختصاص دهند. هاموند یادآور می‌شود که سازمان‌ها چندین BA را نیز به پروژه‌های بزرگ توسعه نرم افزاری اختصاص داده‌اند. Emo می‌گوید، اما برخی از بخش‌های فناوری اطلاعات امروز، در همه پروژه‌های توسعه‌ی نرم افزارهای خانگی خود، تحلیل‌گر کسب و کار خود نیستند.

طبق گفته ایمو، سازمان‌ها به احتمال زیاد کمتر علاقه مند به اختصاص BA در کلاس‌های جدید برنامه‌های کاربردی مانند برنامه‌های بازاریابی تلفن همراه و برنامه‌های تبلیغاتی موقت هستند “به دلیل اینکه آنها عملیات بسیار ساده و یا از طریق DevOps پیاده‌سازی می‌شوند.”

“این همه اتفاق در حالت تحویل مداوم بسیار سریع است، و آن‌ها داده‌ها محور هستند و نه [مستلزم] مدارک مورد نیاز می‌باشند. آنچه که امروز می‌بینم، به ویژه در برنامه‌های کاربردی دیجیتال، مانند تجارت الکترونیک دیجیتال، این دخالت تحلیلگر تجاری سنتی نیست. ”

امو می‌گوید:«از سوی دیگر، BA ها تقریبا به طور کلی برای توسعه برنامه‌های آفیس و محصولات نرم افزاری اصلی تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالیکه نیازهای شناسایی و مستند سازی به ویژه مهم هستند. بسیاری از این برنامه‌ها تحت مقررات زیادی قرار دارند، بنابراین [سازمان‌ها] نیاز دارند که رابط کاربری BA برای تأیید و تطابق آن را تضمین کنند.”»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

16 + نه =


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

فهرست