چگونه رسانه‌های اجتماعی می توانند آینده داده‌های بزرگ (Big Data) را شکل دهند؟

ما در میان انقلاب داده‌های بزرگ هستیم . کمپانی ها امروزه بیش از پیش شروع به ایجاد دسترسی بیشتر نسبت به داده ها کرده‌اند،  و آنالیزهای داده در حال استفاده و ساختن ابزارهای پیچیده‌تر برای پیش‌بینی کردن سیستم‌های پیچیده هسستد.

اما آینده داده های بزرگ تحت تاثیر بسیاری از متغیرها قرار دارد، محدودیت‌های رشد تکنولوژیکی، عرضه و تقاضا از کارشناسان داده، نیازهای تجاری و حتی ترجیحات مصرف‌کنندگان از این قبیل از محدودیت‌ها می‌باشد. در نقطه همگرایی این تأثیرات، یک بخش شگفت انگیز است که می تواند در آینده نقش بزرگی را در زمینه اطلاعات بازی کند که که این بخش همان رسانه های اجتماعی است.

تاثیر رسانه‌های اجتماعی

این ها فقط برخی از راه‌های رسانه های اجتماعی هستند که می توانند آینده داده های بزرگ را تعیین کنند:

  • دسترسی به داده های مصرف کننده :

شرکت های رسانه ای اجتماعی به مقادیر بسیار زیادی از داده ها دسترسی دارند. محبوب ترین برنامه های ما دارای صدها میلیون کاربر یا برای مثال در فیسبوک بیش از یک میلیارد کاربر موجود است و برای هر یک از این کاربران، یک پلتفرم دسترسی به سابقه پست های شخصی، علاقه مندی ها، منافع و اطلاعات جمعیتی را دارد. فقط تعداد اندکی برنامه دیگر برای جمع آوری این حجم از داده‌ها از کاربران موجود است و که این موضوع سبب می‌شود سیستم عامل های اجتماعی در آینده به طور بالقوه پتانسیل بالایی برای توسعه داشته باشند.

 

  • ابزارهای کسب و کار :

در ادامه نمی‌توان از روش‌هایی که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کسب و کارها استفاده کنند چشم‌پوشی کرد. ابزار فیس بوک برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای کوچک راه را برای یادگیری ویژگی های عمیق مخاطبان هدف خود هموار می‌کند. تجزیه و تحلیل آماری و پیش بینی داده ها که زمانی محدود به حوزه دانشمندان داده ها و تحلیلگران بود، حالا حتی به راحتی در اختیار تازه‌کارها در این حوزه قرار می‌گیرد. پلتفرم‌های اجتماعی از انگیزه‌ی بالایی برای ایجاد دسترسی بیشتر برای کسب و کارها برخوردار هستند، به همین دلیل است که در این پلتفرم‌ها از بعضی از نرم‌افزارهای نو‌آورانه استفاده می‌شود.

 

  • دسترسی به منابع:

بزرگترین رسانه های اجتماعی امروزه دسترسی های زیادی به منابع دارند و می‌توانند این منابع را برای استفاده‌های سودمند به کار گیرند. با انگیزه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود و ایجاد فن آوری های جدید و هیجان انگیز، این شرکت ها در حال حاضر پول و استعداد لازم برای دستیابی به این دیدگاه را دارا می‌باشند.

 

  • رقابت:

تعداد پلتفرم‌های اجتماعی خود نیز یک فاکتور مهم و قابل تامل است. شاید الان شبکه‌های مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام ، لینکدین و اسنپچت از پیشروهای این عرصه باشند ولی باید در نظر گرفت که همیشه فرصت برای رقیبان قوی وجود دارد. رقابت دارای دو اثر مهم است: اول، تهدید شرکت هایی که در یک زمینه کاری فعالیت می کنند، هر کمپانی را مجبور به ادامه بازی می کند که این امر باعث ایجاد نوآوری‌های بهتر در زمینه تکنولوژی می‌شود. دوم، تعداد شرکت های پیشرفته تکنولوژی مقدار داده ها و ابزار موجود برای عموم را افزایش می دهد.

 

  • نگرانی ها و مقررات حفظ حریم خصوصی:

تأثیر رسانه های اجتماعی بر آینده داده ها صرفا مساله در دسترس بودن نیست؛ بلکه همانطور که در آخرین مقالات در این زمینه آمده است، این رسانه‌ها توجه‌ها را به مقوله حفظ حریم شخصی  جلب کرده‌اند. هرچه که مصرف کنندگان و سیاست گذاران در مورد چگونگی جمع آوری و مدیریت داده های برنامه مانند فیس بوک اطلاعات بیشتری کسب می کنند، نگرانیشان در رابطه با مقرارت حفظ حریم خوصوصی بیشتر می‌شود. اتحادیه اروپا و سایر ادارات دولتی در حال پیاده سازی سیاست های محکم در این زمینه هستند که می تواند عواقب طولانی مدت برای هر کسب و کار درگیر با داده های بزرگ داشته باشد.

در انتها باید گفت که شرکت توسعه فناوری خبره با ارائه سامانه پرستوک که یک سیستم پیام‌رسان اداری می‌باشد با همت مهندسین مجرب خود پا در این عرصه نهاده است. این سامانه،  یک نرم افزار پرکاربرد برای برقرار کردن ارتباط گروهی است. با توجه به این موضوع که در چند سال اخیر بیشتر بیزنس ها و پروژه های موفق به شکل تیمی انجام می‌شوند. هر فرد در تیم دارای یک مهارت خاص می‌باشد و شرح وظایف مخصوص به خود را دارد و تعداد اعضای تیم گاها بیش از چند صد نفر است. این برنامه یکی از بهترین راه های هماهنگ کردن اعضا با یکدیگر می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست